M.Rozenfelde, mudite.reigase@visc.gov.lv, 26360408
Projekta īstenošanas vieta: IZM VISC, Rīga
Projekta darbības termiņš: 2011. – 2013.
Finansējuma summa LVL: 1 752 550
Projekta mērķis ir veidot atbalsta sistēmu izglītojamo ar funkcionāliem traucējumiem kvalitatīvas izglītības nodrošināšanai, sekmējot viņu iekļaušanos sabiedrībā. To īsteno sadarbībā ar izglītības iestādēm, augstskolām, pašvaldībām un nevalstiskām organizācijām. Trijās augstskolās- RA, LU un LiepU- veidotas speciālās izglītības laboratorijas, kuras veikts pētījums par situāciju Latvijā izglītības nodrošināšanā izglītojamiem ar funkcionāliem traucējumiem. Iegūtā informācija izmantota, lai uzlabotu pedagogu sagatavošanas un profesionālās pilnveides programmas, izstrādātu izglītojamā traucējuma veidam atbilstošus mācību, metodiskos un diagnostikas materiālus, nodrošinātu informāciju vecākiem, kuru ģimenēs ir bērns ar funkcionāliem traucējumiem. Laboratorijas sadarbībā ar izglītības iestādēm veic projekta ietvaros izstrādāto materiālu aprobāciju. Tiek pilnveidota pedagogu un pašvaldību pedagoģiski medicīnisko komisiju speciālistu profesionālā kapacitāte, nodrošinot viņus ar pedagoģiskās un psiholoģiskās izpētes instrumentiem savlaicīgai mācīšanās traucējumu konstatācijai un korekcijas pasākumu uzsākšanai.
Republikas pilsētās izveidoti iekļaujošas izglītības atbalsta centri. Šo centru sastāvā esošajām pedagoģiski medicīniskajām komisijām ir vienota datu bāze ar Valsts pedagoģiski medicīnisko komisiju Projekta rezultātā gandrīz 1000 Latvijas izglītības iestāžu būs saņēmušas mācību un metodiskos materiālus, pašvaldību pedagoģiski medicīnisko komisiju speciālisti – psiholoģiskās izpētes instrumentus, izglītojamie ar garīgās attīstības traucējumiem – mācību līdzekļus, izveidota iekļaujošas izglītības atbalsta sistēma, paaugstināta sabiedrības izpratne par iekļaujošas izglītības jautājumiem.
Veidot atbalsta sistēmu izglītojamo ar funkcionāliem traucējumiem kvalitatīvas izglītības nodrošināšanai, sekmējot viņu iekļaušanos sabiedrībā.
Nr. |
Aktivitātes nosaukums |
Aktivitātes apraksts |
---|---|---|
1. |
Speciālās izglītības laboratoriju izveide un atbalsta skolu atlase |
Izveidot 3 augstskolās speciālās izglītības laboratorijas, kuras specializēsies konkrētas speciālo vajadzību jomas izpētē un atbilstošas, zinātniski pamatotas mācību metodikas izstrādē. Veikt atbalsta izglītības iestāžu atlasi, nodrošinot, lai tiktu pārstāvētas - pirmsskolas, vispārizglītojošās, speciālās un profesionālās izglītības iestādes, kurās tiks izmēģināti izstrādātie mācību un metodiskie materiāli un veikta skolotāju sagatavošana darbam ar izglītojamiem, kuriem ir funkcionāli traucējumi. |
2. |
Zinātniskas izpētes veikšana |
Zinātniskas izpētes veikšana par situāciju Latvijā, lai iegūtu informāciju par nepieciešamajiem pasākumiem izglītojamo ar dažādiem funkcionāliem traucējumiem kvalitatīva izglītības procesa nodrošināšanā un speciālistu sagatavošanā. |
3. |
Pedagogu studiju un profesionālās pilnveides programmu uzlabošana |
Izmantojot zinātniskās izpētes rezultātus, pilnveidot pedagogu studiju un profesionālās pilnveides programmas. Skolotāju profesionālās pilnveides nodrošināšana atbilstoši uzlabotajām programmām. Studentu pedagoģisko prakšu norise atbalsta izglītības iestādēs. |
4. |
Pedagoģiskās un psiholoģiskās izpētes metožu pielāgošana un standartizācija, speciālistu sagatavošana |
Veikt Latvijas vajadzībām atbilstošu pedagoģisko un psiholoģisko izpētes metožu pielāgošanu un standartizāciju psihologu, speciālās izglītības skolotāju, logopēdu un pedagogu darbam, sagatavot viņus darbam ar izpētes metodēm un nodrošināt ar metodisko materiālu. |
5. |
Iekļaujošas izglītības atbalsta centru izveide un atbalsts darbības nodrošināšanai |
Republikas pilsētās izveidot iekļaujošas izglītības atbalsta centrus, kuri nodrošinās izglītības atbalsta sistēmas funkciju īstenošanu, ietverot divus aspektus - individuālo atbalstu izglītojamam ar speciālajām vajadzībām un institucionālo atbalstu. Izveidot centru sastāvā esošajām pedagoģiski medicīniskajām komisijām vienotu datu bāzi ar Valsts pedagoģiski medicīnisko komisiju. |
6. |
Mācību līdzekļu izveide |
Izstrādāt mācību līdzekļus izglītojamiem ar garīgās attīstības traucējumiem. |
7. |
Metodisko un profesionālās pilnveides materiālu izveide |
Metodisko un profesionālās pilnveides materiālu izveide skolotājiem, kuri strādā ar izglītojamiem, kuriem ir funkcionāli traucējumi. |
8. |
Materiālu izdošana un piegāde |
Mācību līdzekļu, skolotāju metodisko materiālu sagatavošana izdošanai – rediģēšana, maketēšana, ilustrēšana, dizaina izstrāde, filmēšana, fotografēšana. Mācību materiālu elektroniskā formātā sagatavošana. Sagatavoto projekta materiālu izdošana, pavairošana, komplektēšana un piegāde. |
9. |
Pasākumi izpratnes paaugstināšanai par iekļaujošas izglītības jautājumiem. Informācijas aprites nodrošināšana |
Sabiedrības informēšanas pasākumi par iekļaujošas izglītības nozīmi izglītojamo ar funkcionāliem traucējumiem mācību procesa nodrošināšanā. Laboratoriju, atbalsta izglītības iestāžu, iekļaujošas izglītības atbalsta centru un projekta iekšējās saziņas vides izveide. Tīmekļa vietnes izveide un uzturēšana. |
Projektā plānotās aktivitātes paredz inovatīvus risinājumus iekļaujošas izglītības atbalsta sistēmas veidošanā – speciālās izglītības laboratoriju izveidi, iekļaujošas izglītības atbalsta centru atvēršanu, interaktīvu mācību un metodisko materiālu izveidi, modernu mācību līdzekļu izstrādi un nodrošināšanu izglītojamiem ar funkcionāliem traucējumiem:
Projekta vadītāja: Mg.spec.paed. Mudīte Reigase
Tel. 26360408
E-pasts: mudite.reigase@visc.gov.lv
Cita informācija:
RA SIL vadītāja M.Rozenfelde,
Eksperti:
RA – lektore A. Kondrova,
RA profesionālās MG programmas „Speciālā pedagoģija” absolvente A.Tereško,
RA profesionālās bakalaura programmas „Speciālās izglītības skolotājs” absolvente A.Ozoliņa,
Sadarbības partnera - Valmieras vājdzirdīgo bērnu internātvidusskolas – Attīstības centra direktora vietniece I.Želve